Khutbah I

اَلسَّلَامُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ

اَلْحَمْدُللهِ الَّذِى أَنْزَلَ اْلقُرْآنَ لِكُلِّ شَيْءٍ تِبْيَانًا. وَمِنْهُ تَوْصِيَّتُهُ بِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا. اَشْهَدُ اَنْ لَااِلَهَ اِلَّااللهُ وَحْدَهُ لَاشَرِيْكَ لَهُ اِيْمَانًا وَاعْتِرَافًا. وَاَشْهَدُ اَنَّ سَيِّدَنَا مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَ رَسُوْلُهُ الْمَحْمُوْدُ قَدْرًا وَشَانًا

اَللَّهُمَّ فَصَلِّ وَسَلِّم وَبَارِكْ عَلَى سَيِّدِنَا وَمَوْلَانَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ ذَوِى التُّقَى. أَمَّا بَعْدُ: فَيَا عِبَادَاللهِ! اِتَّقُواااللهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلَاتَمُوْتُنَّ اِلَّاوَاَنْتُمْ مُسْلِمُوْنَ. فَقَدْ قَالَ اللهُ تَعَالَى فِى كِتَابِهِ الْكَرِيْمِ، اَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْمِ: وَقَضَىٰ رَبُّكَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِيَّاهُ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا ۚ إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِنْدَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُمَا أَوْ كِلَاهُمَا فَلَا تَقُلْ لَهُمَا أُفٍّ وَلَا تَنْهَرْهُمَا وَقُلْ لَهُمَا قَوْلًا كَرِيمًا. صَدَقَ اللهُ الْعَظِيْمُ

Jamaah Jum’at ingkang berbahagia,

Mangga, kita sami tansah ambudidaya ningkataken ketakwaan kita dhateng Ngarsa Dalem Allah Ta’ala. Kita tuhoni sedaya perintahipun Allah, lan kita tebihi sedaya awisanipun. Lan mangga, kita tingkataken penghambaan utawi ibadah kita dhateng Allah, ugi kita gatosaken babagan birrul walidain utawi mbagusi piyantun sepah kekalih.

Amargi, Allah Ta’ala memposisikan babagan birrul walidain menika, wonten posisi ingkang agung. Yakni, sak sampunipun kita dipun wajibaken ngabekti dhateng Allah piyambak, dipun lajengaken kewajiban birrul walidain. Kados ingkang sampun dipun dhawuhaken wonten Al-Qur’an, Surat An-Nisa, ayat 36:

وَاعْبُدُوا اللَّهَ وَلَا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئًا ۖ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا …الأية

Artosipun: “Lan ngibadaha sira kabeh marang Allah, lan ojo nyekuthokake Allah marang suwiji-wiji apa wae, lan agaweya bagus marang wong tuwa karo.”

Jamaah Jum’at ingkang berbahagia,

Dhawuhipun Allah Ta’ala wonten Al-Qur’anul Karim:

اَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْمِ: وَوَصَّيْنَا الإنْسَانَ بِوَالِدَيْهِ حَمَلَتْهُ أُمُّهُ وَهْنًا عَلَى وَهْنٍ وَفِصَالُهُ فِي عَامَيْنِ أَنِ اشْكُرْ لِي وَلِوَالِدَيْكَ إِلَيَّ الْمَصِيْرُ (لقمن: ١٤)

Artosipun: “Lan Ingsun (Allah) wus wasiat (perintah) ing manungsa supaya mbagusi marang wong tuwa lorone. Ibune wus sarana rekasa lan nyapih ing ndalem mangsa rong tahun. Tegese, syukura sira kabeh marang Ingsun (Allah) lan marang wong tuwa loro iro. Mung maring ingsun (Allah) nggonmu bali.” (Q.S. Luqman: 14)

Wonten ayat menika, Allah Ta’ala nerangaken bilih piyantun sepah (langkung-langkung ibu), piyantun ingkang sampun kathah perjuanganipun. Awit saking nalika kita taksih wonten kandungan, dipun lahiraken, bahkan ngantos dewasa. Kita dipun ramut, dipun gulawentah, lan dipun cekapi sedaya kebetahan kita.

Jamaah Jum’at ingkang berbahagia,

Wonten kalih perkawis ingkang paling mendasar tumrap putra kagem birrul walidain:

Kaping sepisan, ndamel bingahipun piyantun sepah kalih. Tumprap putra, mutlak ambudidaya ndamel bingahipun piyantun sepah kalih, sarana tuhu dhateng dhawuh pangandikanipun, ngladosi kabetahanipun, lan ambudidaya mbales dhateng jasa-jasanipun, anjagi nama baik lan kahormatanipun utawi mikul dhuwur mendhem jero dhateng piyantun sepah.

Sampun ngantos putra tumindak ingkang ndadosaken gela lan kuciwanipun piyantun sepah.  Langkung-langkung menawi piyantun sepah sampun udzur, putra kedah sabar lan wicaksana anggenipun ngladosi, kedah memaklumi kawontenanipun.

Cinarita wonten ing salah setunggalipun hadis:

عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَمْرٍو بْنِ العاص رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا قَالَ: جَاءَ رَجُلٌ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، فَقَالَ: جِئْتُ أُبَايِعُكَ عَلَى الْهِجْرَةِ، وَتَرَكْتُ أَبَوَيَّ يَبْكِيَانِ، فَقَالَ: “ارْجِعْ عَلَيْهِمَا فَأَضْحِكْهُمَا كَمَا أَبْكَيْتَهُمَا”. (رواه ابى داود)

Ingkang artosipun: “Cinarita sangka Abdullah bin Umar radhiyallahu ‘anhuma dhawuh: wus sowan wong lanang marang panjenenganipun Kanjeng Rasul shallallahu ‘alaihi wasallam. Nuli wong iku matur: ‘Dalem sowan ba’iat dhateng panjenengan badhe hijrah, nanging dalem nilaraken piyantun sepah kalih kanthi kawontenan muwun (nangis). Lajeng Kanjeng Rosul dhawuh: baliya sira, lan gaweha bungah marang wong tuwa loro sira, kaya olehe sira wus agawe tangise karone. (HR. Abu Dawud)

Ingkang kaping kalih, ndongakake dhateng piyantun sepah kalih, sami ugi piyantun sepah taksih sami sugeng, utawi sampun seda.

Jamaah Jum’at ingkang berbahagia,

Selami piyantun sepah kita taksih sugeng, kita suwunaken dhateng Allah Ta’ala, kesehatan, kawilujengan lan kaberkahanipun. Menawi piyantun sepah kita sampun seda, kita suwunaken dhateng Allah Ta’ala rahmat, maghfirah lan suwarganipun.

Sak lebetipun Sunan Ibnu Majah, Kanjeng Rasul shallallahu ‘alaihi wasallam sampun dhawuh:

عَنْ أَبِي أُسَيْدٍ مَالِكِ بْنِ رَبِيعَةَ قَالَ بَيْنَمَا نَحْنُ عِنْدَ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذْ جَاءَهُ رَجُلٌ مِنْ بَنِي سَلَمَةَ فَقَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ أَبَقِيَ مِنْ بِرِّ أَبَوَيَّ شَيْءٌ أَبَرُّهُمَا بِهِ مِنْ بَعْدِ مَوْتِهِمَا قَالَ نَعَمْ! الصَّلَاةُ عَلَيْهِمَا وَالِاسْتِغْفَارُ لَهُمَا وَإِيفَاءٌ بِعُهُودِهِمَا مِنْ بَعْدِ مَوْتِهِمَا وَإِكْرَامُ صَدِيقِهِمَا وَصِلَةُ الرَّحِمِ الَّتِي لَا تُوصَلُ إِلَّا بِهِمَا

Ingkang artosipun: “Saking Abu Usaid Malik bin Rabi’ah dhawuh: Nalika kita ana ngarsane Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam, dumadakan ana wong lanang sangka golongan Bani Salamah sowan marang panjenenganipun Nabi, lan nyuwun pirsa: Duh, Kanjeng Rasul, punapa taksih wonten malih perkawis kagem bekti dhateng piyantun sepah kalih kula, sak sampunipun kekalihipun seda? Banjur Nabi dhawuh: bener! Yo iku dongakake marang kekarone, nuhoni janji-janji kekarone sak wuse kekarone seda, mulyakake kanca-kancane, lan ora nyambung tali silaturahim kejaba amarga krana kekarone.”

Jamaah Jum’at ingkang berbahagia,

Semanten agungipun derajat piyantun sepah kalih kita, lan sampun dados kewajiban tumprap saben putra mulyakaken dhateng kekalihipun utawi mikul dhuwur mendhem jeru.

Mugi-mugi kita pinaringan istiqamah, ngabekti dhateng Allah Ta’ala, ugi ngabekti dhateng piyantun sepah kalih kita.

باَرَكَ اللهُ لِىْ وَلَكُمْ فِى الْقُرْآنِ الْعَظِيْمِ. وَ نَفَعَنيِ وَ إِيَّاكُمْ بِمَا فِيْهِ مِنَ الْأَياَتِ وَ الذِّكْرِ الْحَكِيْمِ وَتَقَبَّلْ مِنّىِ وَ مِنْكُمْ تِلاَوَتَهُ إِنَّهُ هُوَالسَّمِيْعُ اْلعَلِيْمُ. أَقُوْلُ قَوْلِيْ هَذَا وَأَسْتَغْفِرُاللهَ الْعَظِيْمَ لِيْ ولَكُمْ وَلِسَائِرِ الْمُسْلِمِيْنَ. فَاسْتَغْفِرُوْهُ مِنْ كُلِّ ذَنْبٍ، إِنَّهُ هُوَالْغَفُوْرُ الرَّحِيْمُ

Khutbah II

اَلْحَمْدُ للهِ الَّذِى بَشَّرَالْمُتَّقِيْنَ بِأَنَّ لَهُمُ الْحُسْنَى فِى الدُّنْيَا وَالْاَخِرَةِ. أَشْهَدُ اَنْ لَااِلَهَ اِلَّااللهُ وَحْدَهُ لَاشَرِيْكَ لَهُ. وَاَشْهَدُ اَنَّ سَيِّدَنَا مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَ رَسُوْلُهُ. اَللَّهُمَّ فَصَلِّ وَسَلِّمْ وَبَارِكْ عَلَى سَيِّدِنَا وَمَوْلَانَا مُحَمَّدٍ أَشْرَافِ الْمَخْلُوْقَاتِ، وَعَلَى اَلِهِ وَاَصْحَابِهِ اَهْلِ التَّقْوَى وَالْمَغْفِرَةِ

فَيَااَيُّهَا الْمُسْلِمُوْنَ! اِتَّقُوْااللهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلَاتَمُوْتُنَّ اِلَّاوَاَنْتُمْ مُسْلِمُوْنَ. فَقَالَ اللهُ تَعَالىَ وَلَمْ يَزَلْ قَائِلاً عَلِيْمًا: اِنَّ اللهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّوْنَ عَلَى النَّبِيِّ يَأَيُّهَاالَّذِيْنَ اَمَنُوْا صَلُّوْا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوْا تَسْلِيْمًا

اَللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ وَبَارِكْ عَلَى سَيِّدِنَا وَمَوْلَانَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى اَلِهِ وَصَحْبِهِ وَالتَّابِعِيْنَ وَارْضَ عَنْهُمْ بِرَحْمَتِكَ يَاأَرْحَمَ الرَّاحِمِيْنَ. اَللَّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُؤْمِنِيْنَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ وَ الْمُسْلِمِيْنَ وَالْمُسْلِمَاتِ اَلْأَحْيَاءِ مِنْهُمْ وَاْلاَمْوَاتِ. اَللَّهُمَّ ادْفَعْ عَنَّا الْبَلاَءَ وَالْغَلَاءَ وَالْفَخْشَاءَ وَالْمُنْكَرَ وَالْمُخْتَلِفَةَ وَالشَّدَائِدَ وَالْمِحَنَ مَاظَهَرَ مِنْهَا وَمَابَطَنَ مِنْ بَلَدِنَا اِنْدُونِيْسِيَّا خآصَّةً وَمِنْ بُلْدَانِ الْمُسْلِمِيْنَ عَامَّةً. يَارَبَّ كُلِّ شَيْءٍ بِقُدْرَتِكَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ، اِغْفِرْلَنَا كُلَّ شَيْءٍ وَلَاتَسْىأَلْنَا عَنْ كُلِّ شَيْءٍ وَلَاتُحَاسِبْنَا فِى كُلِّ شَيْءٍ وَاَعْطِنَا كُلَّ شَيْءٍ. اِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيْرٌ. رَبَّنَا آتِناَ فِى الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِى اْلآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ

عِبَادَاللهِ ! إِنَّ اللهَ يَأْمُرُ بِاْلعَدْلِ وَاْلإِحْسَانِ وَإِيْتآءِ ذِي اْلقُرْبىَ وَيَنْهَى عَنِ اْلفَخْشآءِ وَاْلمُنْكَرِ وَاْلبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُوْنَ وَاذْكُرُوا اللهَ اْلعَظِيْمَ يَذْكُرْكُمْ وَاشْكُرُوْهُ عَلىَ نِعَمِهِ يَزِدْكُمْ وَلَذِكْرُ اللهِ أَكْبَرْ

Teks Khutbah Jumat berbahasa Jawa edisi 16 Desember 2022 ini disusun oleh Kiai Ali Asmungi, Ketua PC LDNU Trenggalek; editor BNA/Imha.
You May Also Like

Bacaan dan Tata Cara Bilal Shalat Jumat (Panduan Singkat)

Dalam pelaksanaan shalat Jumat, bilal atau muraqqi mempunyai peran yang penting. Bilal…

Khutbah Jumat Basa Jawa: Menakar Perjalanan Hidup di Dunia untuk Kehidupan di Akhirat (LDNU Trenggalek)

Khutbah I اَلسَّلَامُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكاَتُهُ اَلْحَمْدُللهِ الَّذِيْ وَعَدَ الَّذِيْنَ آمَنُوْا…

Tata Cara dan Bacaan Bilal Salat Idul Adha

Bilal atau Muraqqi adalah seseorang yang bertugas mengumandangkan tarqiyah (seruan kepada jamaah untuk melaksanakan salat). Berikut tata cara dan bacaan bilal salat Idul Adha.

Khutbah Jumat: 3 Penyakit Hati yang Menjadi Sumber Kerusakan

Khutbah I اَلسَّلَامُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ اَلْحَمْدُللهِ الْمَلِكِ الْمَنَّانِ. الَّذِى أَمَرَ…